Димитър ТЪПКОВ е роден в София през 1929 г. Завършва композиция при големия български композитор Марин Големинов. Работи в различни институции: Българското национално радио, Софийската опера, Българската академия на науките, Държавната музикална академия, Министерството на културата и др. В момента е професор по композиция в Академията за музикално и танцово изкуство в Пловдив и директор на Международния музикален фестивал “Софийски музикални седмици”. Д. Тъпков започва творческата си дейност в период, в който част от българските композитори се изявяват като привърженици на авангарда, други – на национално и достъпно за ... |
|
Освобождението на България от османско робство (1878) създава реални условия за развитието на професионална култура. Дотогава народното творчество е единственият масов културен продукт. Особено бурно е развитието на различните видове изкуства в първата половина на ХХ век. Завършилите в Европа талантливи българи се завръщат в страната и с възрожденски ентусиазъм поставят основите на националната култура. Сред забележителните представители на българската композиторска школа от този период е ДИМИТЪР НЕНОВ (1902-1953) - блестящ композитор и пианист, талантлив архитект, оригинален мислител, клавирен педагог и активен ... |
|
Компактдискът представя един почти непознат за българския любител на клавирната музика автор - Макс Регер. Още преди 70 години немският композитор Арнолд Шьонберг го признава за гений, но същевременно подчертава че “малко се знае за него”. Днес, думите на Шьонберг продължават да са валидни. И за това, че Регер продължава да не е сред особено популярните композитори. Може би защото Регер твори в епоха, когато в музикалното изкуство има най-разнообразни направления, често отричани или забравяни. Сам той попада ту във водите на късния романтизъм, ту се потапя в глъбините на бароковата полифония и естетика, търсейки нов път в ... |
|
Почти два века делят двамата автори, включени в това издание: Карл Филип ЩАМИЦ (1745 - 1801) и Кшищоф ПЕНДЕРЕЦКИ (1933). Представители на две отдалечени епохи, произведенията им отразяват не само историята и развитието на музиката, а и историята на виоловия концерт. При Щамиц концертът за виола е в своя ранен етап; инструментът е открит наскоро от тогавашните композитори и все още е интересен със своите изразни и технически възможности. А при Пендерецки виолата отдавна е заела своето място в композиторската практика. Съчетанието на тези двама творци е не само любопитно, но изисква и забележително изпълнителско майсторство. ... |
|
В новия албум "От душа" на Димитър и Недко Богданови, любителите на музикалното изкуство ще имат удоволствието да се срещнат и насладят на типичната за тях атмосфера, породена от специфичните белези на творчеството им. Братя Богданови отново ни представят качествена продукция в характерния за тях стил - с много музика и поетично издържани текстове. Находчивите аранжименти на Недко радват ухото и са добро доказателство за професионалното му израстване. Новото в албума "От душа" са добре оформените и логически подредени инструментални сола на Недко, които по естествен път доизграждат песните и ... |
|
Богатството на българската народна музика е представено във втората програма от поредицата „Български музикален фолклор” ( vol. 1 ). Наред с автентичните шопски песни, в диска са включени записи на обработени фолклорни образци и авторски творби на фолклорна основа от Северна България, Тракия, Шоплука и Родопите. Участват: Духов оркестър, Ансамбъл „Тракия” – Пловдив, Теменуга Минчева, Сорина Богомилова, София Илиева, Моника Стоянова, Рени Павлова, Кунка Желязкова, Оркестър „Хоро” – Русе, Хорът на ансамбъл „Добруджа” – Добрич, Каба трио „Родопея”, Ансамбъл „ФилипКутев”, Делчо Митев, Димитър Миларов, Александър Райчев ... |
|
Музикална къща Gega New започва поредицата “БЪЛГАРСКИ МУЗИКАЛЕН ФОЛКЛОР”. С регистрацията на песни и инструментални мелодии ще бъде представено цялото многообразие от музикални пластове в българското фолклорно изкуство: от най-старинните образци до музиката на фолклорна основа. Целта на издателите е да покажат посоките и тенденциите в развитието на народната музика. В “БЪЛГАРСКИ МУЗИКАЛЕН ФОЛКЛОР” – 1 е включена музика от Добруджа и Северна България, Родопите и Шопско, Тракия и Пиринска Маседония, записана от духов оркестър, каба трио “Родопея”, ансамбъл “Добруджа” – Добрич, Шопската група, сестри Георгиеви, сестри ... |
|
Колекцията "Музикалните инструменти в България" продължава. Досега представихме тамбура , зурна , духов оркестър и гайда . Обогатяваме я с един древен инструмент - гъдулка, който е променил съществено музикалното развитие на Европа. ... |
|
След успеха на първите две програми от поредицата "Музикалните инструменти в България" (Румен Сираков - тамбура и Зурнаджийската група на Демко Куртов) Музикална къща "Gega New" представя един от най-обичаните и разпространени инструменти - ГАЙДА. Възникнала в дълбока древност в Югозападна Азия, претърпяла не една промяна, гайдата е част от фолклорната практика на много страни в Азия, Европа и Африка. В българската фолклорна традиция гайдата също заема подобаващо място. Две са основните разновидности на инструмента: ниска гайда (кабà), характерна за Родопската фолклорна област и висока гайда (жур ... |
|
Хора и бавни мелодии, записани от майстори на кавала: Теодосий Спасов, Никола Ганчев, Стоян Величков, Недялко Недялков, Драган Карапчански и др. Българският музикален фолклор е самобитно, уникално явление в световната музикална култура. С този компактдиск "Музикалните инструменти в България" - кавал, добавяме още един инструмент към колекцията ни с български фолклорни инструменти. Досега представихме тамбура , зурна , духов оркестър , гъдулка и гайда . ... |
|
|
|
|