През последните години един млад български бас триумфално шества в най-големите оперни театри в света. Сравняват го със Самуел Рейми и други големи оперни гласове, но винаги изтъкват и славянската "нотка" в гласа му. Орлин АНАСТАСОВ е само на 28 години, но списъкът с ролите му е впечатляващ: Рамфис от "Аида", Филип ІІ от "Дон Карлос", Базилио от "Севилският бръснар", Ферандо от "Трубадур", басовите партии от "Сомнамбула" и "Норма", "Бохеми", "Риголето", "Пуритани", "Ернани", "Макбет", "Атила", "Симоне Боканегра", "Фауст" и т.н. - все тежки оперни роли, които са по силите на малцина в света. Пял е в Ковънт Гардън - Лондон, ... |
|
Настоящият компактдиск е продължение на целенасоченото развитие на една от основните репертоарни линии в продукцията на “Гега Ню” - литургичната музика в изпълнение на български певци и състави. Същевременно това е третият от поредицата компактдискове със записи на световно прочутият български оперен певец Никола Гюзелев, представен тук и като интерпретатор на източноправославни песнопения. Област в която, след великият Борис Христов, досега български певец не е правил опит да се изяви. Толкова по-значимо е постижението на Гюзелев който демонстрира и отношение, и умения, и главното - пълноценно вникване в музикално- ... |
|
Християнската музикална традиция в България е с корени още преди утвърждаването на християнството като официална държавна религия (865 г.). Има сведения, че през ІV в. в Сердика (днешна София) е свикан църковен християнски събор. Предполага се, че богослужебните песнопения са се отличавали от византийската църковна музика. С приемането, обаче, на източноправославната религия, се пресича местната традиция, защото княз Борис І налага целия византийски богослужебен ред с неговите песнопения. Мнозина от българските композитори създават творби за литургиите. Те използват елементи на старобългарските напеви. Днес песнопенията ... |
|
Следват резултати с по-слабо съвпадение на търсеното: |
В Българската православна църква съществуват две традиции на църковно пеене - източна (едногласна) и хорова (многогласна). Източното едногласно пеене спазва законите на древногръцката музика, както и изискванията на осмогласния канон на Църквата. Втората традиция - хоровата е от втората половина на ХІХ в., когато в България навлиза руската многогласна хорова музика. Тогава много български композитори създават своите творби в духа на руското многогласие. В изданието са представени и двете традиции с песнопения от неизвестни автори, св. Йоан Кукузел (ХІІІ-ХІV в.), Йоан Х. Охридски (1829-1890), Неофит Рилски (1793-1881), ... |
|
|
|
Известният български диригент Мирослав Попсавов е регистрирал със своя хор някои от най-красивите и популярни църковни песнопения на Добри Христов. Оригиналното в компактдиска е подреждането и подбирането на песните. От една страна - "Всенощно бдение", създадено между 1936 и 1938 година, според специалисти това е единственият досега богослужебен цикъл, композиран от български композитор. Той включва песни върху неизменяемите през целия богослужебен годишен кръг текстове. В музикално отношение Добри Христов спазва националната църковно - хорова традиция като внася и елементи на светската музика - в мелодико- ... |
|
|
|
|
|
|
|
Иван Спасов /1934-1996/ е от поколението български композитори, което се утвърди и разгърна възможностите си през 70-те и 80-те години на ХХ в. Творчеството му винаги е предизвиквало интерес, макар не винаги произведенията му да са приемани единодушно; нерядко и с пълно отрицание. Особено е значението на вокалните творби на Спасов, в които той определено наложи свой стил и композиционни техники. Повечето от хоровите му песни се превърнаха в основен репертоар; много от тях станаха образци за новаторство в жанра. В компактдиска са включени три от най-късните опуси на Иван Спасов в които доминира темата за смъртта. Свързан с ... |
|
Рождество Христово е сред най-възпяваните църковни събития. Затова и Музикална къща “ГЕГА НЮ” продължава издаването на програми с църковно-славянски песнопения, посветени на този светъл празник. “РОЖДЕСТВЕНСКА ВЪЗХВАЛА” представя както многогласни хорови творби от Бортнянски, Добри Христов, П.Чесноков и др., така и едногласни източно-църковни песнопения с хилядолетна традиция у нас. Изпълнителите - Мъжкият хор при Катедралния храм “Св.Неделя” - София и диригентът Кирил Попов не са се ограничили само с празничната църковна музика, а са включили и светски песни, посветени на Коледа: “Боговица” от Добри Христов, “Коледари” ... |
|
Опера и източноправославни песнопения - това съчетание в едно издание е показателно за творческите интереси на големия български бас Никола Гюзелев (1936 - 2014). Безспорна е рядката дарба на певеца да се "потопи" в стила и жанра, постигайки цялостно художествено въздействие. Той притежава умението да доведе до съвършенство всяко произведение, всеки образ, постигайки пълно сливане с характерните особености на епохата. Специално за "Гега Ню" Никола Гюзелев реализира серия от записи на прочути солови партии, църковни песнопения и като партньор в дуети от опери на Верди. Многообразието на интерпретациите ... |